Завідувач лабораторії гігієни навчальної діяльності дітей Державної установи «Інститут гігієни і медичної екології ім. О. М. Марзєєва» Світлана Гозак, виступаючи на Всеукраїнському науково-методичному семінарі «Особливості реалізації нового змісту державного стандарту початкової загальної освіти в перших класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2012 – 2013 навчальному році», навела тривожні цифри. За її словами, порушення постави сьогодні спостерігається в 55 – 70 % учнів. Причин багато. Тут і тривалий робочий день (5 уроків – забагато для шестирічки!). До того ж дітям цього віку шкідливо бути в сидячій позі більш як 15 хвилин. Тому не дивно, що з третього уроку працездатність першокласників знижується, а до четвертого – втомлюються 95 відсотків учнів.
На жаль, по здоров’ю малечі б’є ще багато різноманітних факторів. Це може бути і погане освітлення в класах, і випаровування формальдегіду з неякісних меблів.
А якщо дитина втомлюється і почувається погано, то і вчитися їй не подобається. Так, за статистикою, 40 відсотків першокласників негативно ставляться до уроків письма і грамоти. Тому, за словами директора Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Олега Єреська, наскрізною лінією через усі програми мають проходити здоров’язберігальні технології. А це охоплює і «правильні» уроки фізкультури. Якими ж вони повинні бути?
– У нас є цікаві результати з уроків фізкультури, – розповідає Світлана Гозак. – Вони мають проводитися певним чином. Спочатку розминка, потім – основна частина, за нею – завершальна, де треба стежити за зниженням пульсу, відновленням гемодинаміки. Останніми мають бути вправи на концентрацію уваги. Сьогодні в 75 відсотках уроків фізкультури спостерігається відхилення від правильного проведення уроку – або немає розминки взагалі, або вона надто коротка, або в кінцевій частині пульс «зашкалює» (майже на 20 відсотків перевищує норму), або немає вправ на профілактику порушення постави. А від того, як проведено урок фізкультури, залежать і резерви здоров’я, і працездатність – чи відновиться вона до наступного уроку, чи ні. Адже не секрет, що вчителі-предметники не люблять, коли фізкультура стоїть перед їх уроком. Бо діти приходять розбалансовані, збуджені, не готові до уроку. Вони не можуть зосередитись. А все тому, що неправильно проведено урок, зокрема, завершальна його частина.
Чим більше ми робимо досліджень, тим більше переконуємось у тому, що велику роль відіграє людський фактор. Що важливіше – створити матеріально-технічні умови для проведення фізкультури, щоб був майданчик, шкільний стадіон, спортивний зал, оснащений усім необхідним, чи правильне проведення уроку фізкультури? Ізольований вплив уроку фізкультури на кардіореспіраторну систему (серцево-судинна і дихальна – це резерви здоров’я), їх адаптація до оточуючих факторів на 37 % впливає проведення уроку фізкультури. Тобто на 37 % можна поліпшити функціональні можливості кардіореспіраторної системи, якщо просто правильно проводити урок фізкультури. На 15 % – підвищити розумову працездатність. Це все дає змогу серйозно впливати на формування здоров’я.
Тому основне тут – підготовка фахових учителів фізкультури. А педагог, який проводить усі інші предмети, має потурбуватися про розминки під час уроків, рухливу активність дітей на перервах, фізкультхвилинки. Ці прості речі, в прямому сенсі, рятують життя.
Більше цікавого і корисного про шкільне життя тут…