Борис Жебровський закликав керівників методичних служб скласти «авторитарну зброю» й перейти на бік учительства Заступник міністра провів нараду із завідуючими методичних кабінетів сільських районів. Варто відзначити, що ця зустріч не є першою – з ініціативи Бориса Михайловича вже відбувся цикл нарад із представниками методичних служб різних рівнів.
Борис Жебровський розпочав зібрання цікавим «військовим» твердженням: не можна «прориватися» на всіх ділянках фронту. І в реформуванні будь-чого, а особливо – освітньої системи, також не можна братися за поліпшення всього й одразу. Адже може не вистачити ні сил, ані ресурсів. Тому треба зважати на ті напрями, що, безумовно, впливають на якість освіти, але не є занадто дорогими.
НЕ ТИСНУТИ, А СТИМУЛЮВАТИ Серед резервів підвищення ефективності галузі освіти – оптимізація роботи вертикалі її управління. І ця вертикаль не повинна тиснути на підлеглих, а стимулювати їх.
Борис Михайлович розповів, як працівники Департаменту МОНмолодьспорту відвідали місто Ржищів, що на Київщині.
– Ми подивилися, яким чином те, про що ми говоримо в міністерстві, доходить до конкретної звичайної школи, – розповів він. – Адже на шляху від міністерства до вчителя дехто може «гратися» в дитячу гру «зіпсований телефон».
Саме тому потрібен безпосередній контакт із працівниками галузі.
– Тема зустрічі – модернізація, «перезавантаження» методичних служб в Україні. Ми вже зустрічалися щодо цього з вашими колегами – директорами інститутів післядипломної освіти, начальниками обласних управлінь, начальниками управлінь освіти обласних центрів, – звернувся до учасників заступник міністра. Він підготував запитання. Першим з них було: від яких функціональних обов’язків, на вашу думку, для вас не властивих, ви хотіли б звільнитися?
– Мабуть, в освітній галузі кількість обов’язків не зменшиться, адже ми виконуємо всі поставлені завдання, – відповіла завідуюча районним методичним кабінетом працівників освіти Турійського району Волинської області Алла Євтушок. – Справа в розмежуванні обов’язків між відділом освіти і методичним кабінетом: за що повинні відповідати працівники відділу освіти, а за що – методичний кабінет? Ми розуміємо, що в нас є статут, однак виконуємо чимало інших управлінських функцій. Були такі роки, коли методист відповідав і за харчування, й за індивідуальне навчання…
НЕ КОНТРОЛЮВАТИ, А КОНСУЛЬТУВАТИ
Методичним службам доцільніше виконувати не управлінські, а консультативні функції, – сказав Борис Жебровський. Наприклад, так відбувається у Фінляндії, освітню систему якої вважають найякіснішою в Європі.
– Взагалі, до школи треба приходити тільки для консультації. Перевірки протягом року – неприпустимі. Є програма, є завдання, є фініш – відповідай за результат. А ось якщо виникають складнощі – звертайся до методичної служби, тоді тобі допоможуть, – зазначив Борис Михайлович.
Ще одним актуальним запитанням було, якої допомоги нині потребує вчитель? Чого йому не вистачає – підручників, комп’ютерів чи розробок уроків?
Ректор Черкаського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Наталія Чепурна вважає, що дуже часто в селі вчитель потребує. термінової методичної допомоги. Адже він має бути готовим працювати за новими освітніми стандартами початкової освіти. І саме методичні служби повинні не тільки проінформувати вчителів про сучасні новації в освітньому процесі, а й підготувати їх до роботи в нових умовах і озброїти новими методичними напрацюваннями.
ВЧИТЕЛІ ВЧИТЕЛІВЗавідуюча районним методичним кабінетом Оріхівського району Запорізької області Світлана Дяченко вважає, що найбільше потребують допомоги молоді педагоги. Адже їм ще потрібно створити власну результативну систему роботи.
Лідія Оранчук – завідуюча Балтським районним методичним кабінетом Одеської області вважає, що нині вчитель може отримати різноманітну корисну інформацію з багатьох джерел. А завдання методичних служб – навчити працювати з нею, обирати доцільні педагогічні технології.
– Завдання – навчити учня вчитися, адже сума знань нічого не вирішує, бо вони швидко змінюються. А ваше завдання – навчити вчителя користуватися інформацією. Це, взагалі, те саме, – звернувся до працівників методичних служб Борис Михайлович. Одним з найважливіших завдань він назвав розвантаження вчителя від так званої «паперової творчості» і вивільнення часу для творчості справжньої.
На нараді виступила Ольга Малишева – головний спеціаліст Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти. Вона звернула увагу на те, що вчитель, який атестується, витрачає надто багато часу на підготовку узагальнених матеріалів з досвіду роботи, оформлення робочих папок. Запропонували гуманніше ставитися до організації атестаційного процесу.
ЩОБ У МЕТОДКАБІНЕТІ – ЯК У РАЮ
Під час зустрічі згадали і про Всеукраїнський форум «Батьки і діти». Заступник міністра вважає, що цей досвід необхідно поширювати: проводити такі форуми не тільки на загальнодержавному, а й на обласному й районному рівнях.
– А основне – проводити такі зібрання в школі, – каже Борис Михайлович. – Потрібно, щоб батьківський і учнівський комітети сіли за один стіл, поговорили. І не про глобальні речі, а про життя своєї школи. Зрозуміти, що саме потрібно зробити, щоб дітям краще й комфортніше навчалось, батьки приділяли їм більше уваги, а вчителі допомагали створювати комфорт для учнів не тільки в школі, а й у сім’ї.
Заступник міністра зазначив, що першорядним завданням методичних служб є максимальний захист педагогічних працівників, які сумлінно виконують свої професійні обов’язки, виявляють творчу ініціативу, постійно вдосконалюючи форми й методи роботи.
– Я закликаю керівників методичних служб скласти авторитарну зброю й перейти на бік учительства! Адже ви – найближчі до вчителя порадники, консультанти і друзі. А не перевіряючі, які повинні жахати. Ви маєте стати «рай-методкабінетами» – кабінетами, які для вчителя будуть раєм, а не пеклом, – закликав Борис Жебровський.
Максим КОРОДЕНКО, «Освіта України» № 43