Головна » 2011»Квітень»20 » Точка зору вчителя або чому політики бояться контрольних робіт
22:39
Точка зору вчителя або чому політики бояться контрольних робіт
На запитання батьків та учнів, які сьогодні, наче вперше в житті почули про контрольні роботи у школах, відповідає вчитель.... Саме учитель, виражаючи точку зору освітньої спільноти, пояснює доцільність та необхідність моніторингу знань учнів. А інакше, як перевіряти знання? Як зрозуміти, наскільки дитина засвоїла шкільну програму чи окремо узяту тему?
Зоц Віра Миколаївна – кандидат педагогічних наук, доцент та просто вчитель середньої школи, пояснюючи об’єктивну необхідність підсумкового контролю, розповіла про досвід Фінляндії, результатами освітньої реформи якої захоплюються світова педагогічна громадськість.
Освітня реформа в Фінляндії розпочалась в 60-х роках. Сьогодні ж це країна, де професія вчителя входить до четвірки найбільш престижних. Одним з «інструментів», що сприяв зростанню і рівня, і якості освіти в країні став постійний моніторинг якості знань. Сучасні системи освіти, й не лише Фінляндії, в один голос відстоюють необхідність здійснення контролю якості засвоєного учнями чи студентами матеріалу.
Підтверджує цю аксіому і позитивний досвід Великої Британії, де років 12 чи 15 тому започаткували обов’язкову державну атестацію початкової школи. Як результат, за 5 років значно зріз показник якості знань учнів-першачків.
Віра Миколаївна переконана у тому, що система освіта ні в якому разі не може оцінувати себе, так би мовити, «на око». І погодьтесь, важко з цим сперечатися.
Хоча, схоже деякі політики-експерти інакшої думки. І на їх глибоке переконання контрольна робота в школі – це «винахід» діючого Міністра освіти. Дивно, невже за їх школярства контрольні роботи писали лише сусіди по парті, а їх самих ця участь оминула???
Коли було прийнято рішення про проведення підсумкових контрольних робіт, то політики відреагували навіть швидше за вчителів. І це явище українського суспільства Віра Миколаївна пояснила так: «Ті, хто стають на стежку політичної боротьби, їх не цікавить суть справи, їх цікавить лише їх конкретна мета – дискредитувати свого противника. І вони абсолютно не вникають в проблематику питання».
Прикро, але факт, і таку думку поділяє абсолютна більшість педагогів. Цікаво, чим так освіта завинила перед «мешканцями» Верховної Ради, що ті кращого поля, аніж освітнє, для «зрощування» своїх рейтингів поки не знайшли. «З висловлювань у пресі деяких «експертів» у мене особисто склалось враження, що наказу N141 («Про проведення підсумкових контрольних робіт» - авт.) вони в очі не бачили», - дивується вчитель.
Далі Віра Миколаївна говорить, що для себе особисто як людина, яка працює в школі, з наказу МОНмолодьспорт вона зрозуміла таке:
А) треба придбати по одному збірнику контрольних завдань на школу з кожного предмета і на основі запропонованих варіантів розробити власні варіанти завдань для дітей свого класу;
Б) провести звичайну контрольну роботу, за підсумками якої з’ясувати успішність своєї ж роботи;
В) все крапка. Іншого змісту в наказі немає. І взагалі там одна сторіночка.
Насамкінець, Віра Миколаївна зауважила, що спротив реформам є справою звичайною для будь-якого суспільства чи середовища. Та окрім політичних сил, які, як правило, очолюють цей спротив, за ними обов’язково стоять ті, хто працюють неякісно і тому не бажають оприлюднювати результати своєї псевдо роботи. «Такі вчителі дбають не стільки про дітей і про якість їх навчання, як про те, яку вони особисто матимуть за це оцінку. І на мою думку, це злочинно по відношенню до учнів, коли вчитель наполягає на тому, щоб дитина вирішила усі 50 чи 100 там варіантів запропонованих у збірнику завдань, аби лише показала у загальному заліку високий бал роботи вчителя», - підкреслила Віра Миколаївна.
Також вчителька поділилась рецептом відповіді батькам, які все ще запитують, де придбати збірники завдань:
«Це збірники не для батьків та учнів, а тим паче, не для політиків. Вони для вчителів. З вашим чадом, якщо він «не напише» контрольної на наступний день нічого не станеться. Від продовжить ходити до школи, вчитися і здобувати знання!А я для себе як вчитель зроблю висновки, яку тему пояснила краще, а яку необхідно повторити ще раз».