21 січня 2013 року у малій сесійній залі Київської обласної державної адміністрації відбулося засідання обласної педагогічної ради з теми: "Роль опорних навчальних закладів у забезпеченні якості освіти".
Вела засідання начальник головного управління освіти і науки Київської обласної державної адміністрації, доктор педагогічних наук, професор Клокар Наталія Іванівна.
Секретарем педагогічної ради було обрано Ліщук Ірину Олегівну, директора Новосілківської ЗОШ І-ІІІ ступенів Києво-Святошинської районної державної адміністрації.
Учасники заходу – директори опорних загальноосвітніх шкіл, гімназій, ліцеїв, спеціалізованих шкіл – зібралися для обговорення актуальних і водночас складних проблем, а також шляхів їх вирішення.
На порядок денний першої обласної педагогічної ради винесені такі питання:
Опорний навчальний заклад як ресурсний центр освітнього округу.
Професійна компетентність сучасного вчителя як фактор підвищення якості освітнього процесу.
Розвиток державно-громадського управління в системі освіти Київщини.
Звертаючись до учасників обласної педагогічної ради, Клокар Н.І. передала вітання від голови Київської обласної державної адміністрації А.Й.Присяжнюка та заступника голови Т.Л.Подашевської – посадових осіб, яким далеко небайдуже, чи якісну освіту отримають діти Київщини, в яких умовах вони навчаються і хто їх навчає.
У доповіді начальника головного управління освіти і науки йшлося про обласний план оптимізації мережі навчальних закладів районів і міст на 2013-2015, результативність створення освітніх округів, функціонування в них опорних навчальних закладів тощо. Наталія Іванівна наголосила, що в центрі усіх наших справ мають бути, насамперед, інтереси дитини і турбота про її майбутнє; звернула увагу присутніх керівників навчальних закладів на необхідність проведення системної роз’яснювальної роботи серед батьків учнів, представників громадськості: «Важливе місце у стратегії розвитку освітньої системи району, міста чи окремого навчального закладу посідає громада, а тому від уміння керівника співпрацювати з органами місцевого самоврядування, громадою села, селища, мікрорайону залежить успіх освітніх ініціатив».
У своєму виступі Клокар Н.І.порушила питання про результати зовнішнього незалежного оцінювання випускників закладів освіти Київській області за 2012 рік, подекуди їх розбіжність з результатами навчальної діяльності, зафіксованими в документах про загальну середню освіту. Окрім об’єктивності оцінювання навчальних досягнень у школі, йшлося про якість організації допрофільної підготовки та профільного навчання, допрофесійної орієнтації старшокласників.
Питання, що прозвучали у доповіді, викликали жваве обговорення серед учасників педагогічної ради. У виступах керівники опорних навчальних закладів висловлювали підтримку начальнику головного управління у розв’язанні означених проблем та вносили конструктивні пропозиції щодо їх вирішення.
Так, директор Білоцерківської загальноосвітньої школи № 5 Садаєва О.І. висловила ідею організації партнерства міських і сільських шкіл для підтримання останніх у наданні якісних освітніх послуг. Цю думку продовжила директор Броварської гімназії імені С.І. Олійника Козленко О.М: «Ми готові надавати консультаційну допомогу школам району».
Директор Буртівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Кагарлицького району Михайлов М.В. розповів про створену в його школі систему допрофесійної орієнтації та професійної підготовки. Михайло Васильович висловив припущення, що випускники шкіл не повинні стовідсотково йти у вищу школу, багато з них можуть досягти життєвого успіху маючи робітничу професію; місія школи – виявити, допомогти, підтримати, створити умови.
Клокар Н.І. підтримала виступ директора і внесла пропозицію провести спільну педагогічну раду керівників професійно-технічних навчальних закладів з директорами шкіл щодо обговорення питань допрофесійної підготовки, пропагування престижних робітничих професій серед молоді.
Про важливість створення освітніх округів і визначення опорних закладів у них висловилася Лях Марія Олександрівна, директор Жовтневої загальноосвітньої школи Переяслав-Хмельницького району. Виступаюча підтвердила, що у сільській школі немає можливості організувати повноцінне профільне навчання, а тому опорна школа з наявністю відповідних ресурсів: матеріально-технічним оснащенням, кадровим потенціалом тощо, – це єдиний вихід.
Про роль державно-громадського управління для розвитку закладу освіти йшлося у виступах директорів Шкарівської загальноосвітньої школи Білоцерківського району Крутакова О.В., Богуславської спеціалізованої школи №1 Івченко К.А., Путрівської загальноосвітньої школи Васильківського району Пелевіна О.М. Виступаючі ділилися своїм позитивним досвідом співпраці з органами місцевого самоврядування, пропонували консультативну допомогу колегам, а також внесли низку пропозицій до рішення педагогічної ради.
Конструктивні пропозиції прозвучали й від інших керівників закладів освіти: Чегель Г.Є., директора Медвинської загальноосвітньої школи Богуславського району, Смутка Б.М., директора першої Білоцерківської гімназії, Іскоростенського М.П., директора Боярського міжшкільного навчально-виробничого комбінату та інших.
На педагогічній раді обговорено також питання надання якісних послуг дітям з особливими освітніми потребами. Своїм багаторічним успішним досвідом поділилася директор Білоцерківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 15 Слободянюк Наталія Григорівна. Керівник школи, де організоване повноцінне інклюзивне навчання, наголосила, що успіх справи залежить не тільки від організації архітектурного доступу дітей до навчального закладу і не стільки від факту підготовленості педагогів до роботи у класах з інклюзією, а, здебільшого, від коректності у ставленні до дітей з особливими потребами, грамотної просвітницької роботи з батьками здорових дітей, уміння створити в школі відповідну атмосферу тощо.
На завершення засідання учасники одностайно висловили сподівання, що така форма роботи з обговорення питань розвитку освіти Київщини, як обласна педагогічна рада, стане традиційною.
Отже, перша обласна педагогічна рада керівників загальноосвітніх навчальних закладів Київської області ухвалила рішення:
1. На виконання районних(міських) планів оптимізації мережі навчальних закладів провести громадські слухання за участю батьків, відповідальних працівників районних державних адміністрацій та районних, міських рад, учителів з питань забезпечення рівного доступу всіх учнів до якісної освіти, реалізації завдань допрофільної підготовки і профільного навчання.
2. Провести педагогічні ради у загальноосвітніх навчальних закладах, де розглянути питання створення рівних умов доступу до якісної освіти для всіх учнів, функціонування опорних навчальних закладів як ресурсних центрів освітніх округів.
3. Розробити й узгодити напрями допрофільної підготовки, профільного навчання і допрофесійної освіти в межах освітнього округу та створити карту профільного навчання в освітньому окрузі.
4. Підготувати та обговорити єдині робочі навчальні плани, режим роботи суб'єктів освітнього округу.
5. Розробити та здійснити комплекс заходів щодо матеріально-технічного оснащення опорних навчальних закладів, організації підвезення учнів та учителів до місця навчання, роботи.
6. Проаналізувати кількісний та якісний склад педагогічних працівників опорних навчальних закладів освітнього округу та забезпечити умови для їхнього професійного зростання.
7. Спланувати та проводити системну роз’яснювальну роботу серед громад сіл, селищ, мікрорайонів міст, батьків та учнів щодо необхідності створення освітніх округів, опорних навчальних закладів з метою надання якісної освіти учням.
8. Забезпечити архітектурний доступ до всіх навчальних закладів учням з особливими освітніми потребами, ввести посаду асистента вчителя у класах з інклюзивним навчанням; організувати обов’язкове підвищення кваліфікації для учителів, які працюють у класах, де навчаються (будуть навчатися) діти з особливими освітніми потребами.
9. Організувати спільну обласну педагогічну раду керівників професійно-технічних та загальноосвітніх навчальних закладів з метою обговорення питань організації допрофільної та допрофесійної підготовки учнів, пропагування престижних робітничих професій серед молоді.
10. Залучати батьків учнів, випускників шкіл, представників органів місцевого самоврядування до співпраці із загальноосвітніми навчальними закладами як один із головних чинників державно-громадського управління в системі освіти.
11. Ініціювати перед МОНмолодьспорту України внесення змін до Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності (наказ МОНмолодьспорту №1099 від 22.09.11) щодо перенесення термінів на інший календарний період та зміни форми проведення олімпіад (у режимі online).
12. Інформацію про проведення обласної педагогічної ради подати в Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОНмолодьспорту України, розмістити на порталах Київської обласної державної адміністрації, головного управління освіти і науки, Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів.