У МОНмолодьспорту
вчителів запевнили: ніякого «літературного геноциду» не буде.
Заступник міністра освіти і науки, молоді та спорту України Борис
Жебровський зустрівся з учителями столичних шкіл, щоб обговорити актуальні
питання поліпшення проекту навчальної програми зі світової літератури для 5 —
9 класів. Група вчителів київських шкіл після публічної презентації цього
проекту надіслала до засобів масової інформації відкритого листа, в якому
виступила… проти ухвалення нової програми із світової літератури.
— Відповідати на листи можна по-різному. Можна листом — у такому разі
ніхто нікого не бачить, відписалися — і все. А можна поговорити, — сказав
Борис Жебровський. Він зауважив, що процес роботи над новими програмами був
максимально відкритим: на сайті МОНмолодьспорту було опубліковано електронні
поштові скриньки членів робочих груп, відбувся публічний захист кожного
проекту з усіх предметів.
— Узагалі, всі розмови про те, що щось не так написали, є недоречними, адже
кінцевого документа ще немає, робота над ним триває, — сказав Борис
Михайлович.
Одна з учительок зауважила, що їхня мета — захистити учнів, бо це —
обов’язок педагогів. І що група вчителів не хоче підводити ні директорів, ні
працівників МОНмолодьспорту, адже всі мають спільне завдання — створити довершену
програму.
Звісно, така важлива справа, як укладання нових програм, отримала багато
пропозицій та їх оцінок. Керівник авторського колективу проекту програми —
завідувач кафедри світової літератури Полтавського державного педагогічного
університету імені В. Короленка, доктор філологічних наук, професор Ольга
Ніколенко зауважила, що ці пропозиції були дуже різними, часто формулювалися
твердження з протилежним змістом. Тому неможливо задовольнити їх усіх,
потрібно шукати компромісні рішення.
— У представників різних регіонів свої погляди на одбір літератури до
навчальної програми, тож ми мусимо зважати на всі думки, — наголосила Ольга
Ніколенко.
Саме тому істотно збільшили варіативну частину програми. І представники
різних регіонів зможуть обрати собі для опрацювання книги з урахуванням
інтересів місцевого населення. Варто зауважити, що в новому проекті збільшено
кількість резервних годин, тому в учнів знайдеться час на опрацювання творів
для додаткового читання.
Учителів турбувало те, що в проекті програми вони не знайшли класичних
творів, які нині вивчаються у школі.
— Не забуваймо про те, що йдеться про програму 5-9 класів. Наприклад, ніхто
не проти «Фауста». Ми вирішили підготувати дитину до вивчення цього твору у
старших класах, — запевняє Ольга Ніколенко. — Раніше ми послуговувалися
винятково хронологічним принципом. Так, Гомера потрібно було вивчати тільки у
восьмому класі. Але чи є це єдиним правильним підходом? Адже можна у 8- 9
класах дати дітям уявлення про епоху, а в 10- 11 класах — поглибити. І вони
повернуться до Гомера на іншому, на вищому рівні.
Після обговорення з’ясувалося, що знайшлися «добрі люди», які ввели
вчителів у оману. Вони сказали, що в 10 – 11 класах учні взагалі… не вивчатимуть
літературу. Відповідно, кілька творів, що не внесли до програми для 5 – 9
класів, просто зникне зі шкільної програми і діти не вивчатимуть їх взагалі.
Учителів запевнили, що ніякого «літературного геноциду» не було і не буде.
Ще один закид програмі — мовляв, вона є занадто перевантаженою, обтяжливою
для учнів. За словами Ольги Ніколенко, це не відповідає дійсності. Навіть
навпаки: згідно з розрахунками, в 2005 році кількість сторінок, яку мав прочитати
учень, становила близько п’яти тисяч, а в новій програмі — максимум чотири.
Окрім того, нова програма буде сучаснішою, а отже — ближчою до дитини.
— Ми підрахували, що в 2005 році з 5 по 9 клас вивчалися 143 твори і
жодного сучасного, крім «Усмішки» Рея Бредбері. В нас після доопрацювання
— 123 твори, з них сучасних — від 5 до 25, залежно від вибору. Так, ми
осучаснили програму, — запевняє Ольга Ніколенко. — Так, ми розвантажуємо учнів
на 15- 20 відсотків і даємо дітям і класичну, і сучасну літературу. «Золотий
фонд» у програмі становить близько 70-75 відсотків усього обсягу, сучасні
твори — 25-30 відсотків.
Учасники зустрічі визнали її результативною, адже були дані відповіді на
всі проблемні запитання вчителів. Нині робота над поліпшенням проектів навчальних
програм для 5-9 класів триває. Остаточний варіант програми розгляне колегія
Міністерства освіти і науки, молоді та спорту. За матеріалами сайту http://pedpresa.com/
|