Головна » 2012 » Квітень » 20 » Коментар керівника робочої групи з розробки нової програми зі світової літератури для 5-9 класів ЗНЗ Ольги Ніколенко
21:22
Коментар керівника робочої групи з розробки нової програми зі світової літератури для 5-9 класів ЗНЗ Ольги Ніколенко
Проект програми (робочий варіант) зі світової літератури для 5-9 класів було укладено й запропоновано на громадське обговорення на підставі:
а) нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти;
б) із врахуванням близько 3000 пропозицій, які надійшли до робочої групи з різних регіонів України протягом січня-березня 2012 року, в тому числі Центру дослідження літератури для дітей та юнацтва (м. Львів), науковців, учителів, методистів, анкетування учнів, студентів, батьків з різних регіонів України;
в) результатів статистики кола читання дітей і підлітків Національної бібліотеки для дітей України, Національної парламентської бібліотеки, а також інших бібліотек України;
г) матеріалів фахової преси останніх років, що неодноразово порушувала проблему вдосконалення шкільних програм зі світової літератури.
У процесі громадського обговорення проекту протягом квітня 2012 до робочої групи надійшло понад 40 різних відгуків, рецензій, експертних висновків, окремих пропозицій і зауважень (індивідуальних і від різних установ) з різних регіонів України – від Львова до Криму. Усі пропозиції (їх виявилося близько 600) були ретельно розглянуті й узгоджені між собою робочою групою в процесі доопрацювання проекту.
Члени робочої групи працювали в щоденному режимі й вступали в професійний діалог із авторами відгуків, рецензій, експертних висновків, узгоджуючи між собою різні пропозиції, які надходили із заходу й сходу України, представників науково-педагогічної громадськості. В результаті деякі установи (наприклад, кафедра російської мови і методики викладання світової літератури Національного університету імені М.П. Драгоманова) надіслали по два відгуки щодо проекту програми – до і після його доопрацювання; окремі організації (наприклад, Центр дослідження літератури для дітей та юнацтва (м. Львів)) до загальної оцінки проекту надали ще розгорнуті експертні висновки, які були узгоджені по кожній позиції.
У процесі конструктивного громадського обговорення робочий варіант проекту був суттєво доопрацьований робочою групою, завершений і підписаний всіма членами робочої групи (одноголосно) відповідним протоколом. На завершальному етапі розробки програми було залучено незалежного експерта – завідувача навчально-методичним кабінетом світової літератури Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів, викладача-методиста із 30-річним стажем Н.В. Химеру, яка здійснила оцінку доопрацьованої програми в аспекті інтересів учнів (розвантаження курсу світової літератури, його відповідність віковим особливостям сучасних дітей, відповідність кількості годин запропонованим у програмі творам тощо).
Доопрацьована в ході громадського обговорення програма зі світової літератури для 5-9 класів має такі принципові відмінності від попередніх програм, а саме: відповідність новому Державному стандарту базової і повної загальної середньої освіти; значне розвантаження курсу світової літератури (на 15-20 %): якщо в програмі 2005 року пропонувалося загалом на читання учням протягом 5-9 класів близько 5000 сторінок (143 твори, з них тільки 1 сучасний), то в програмі 2012 року – близько 4000 сторінок (серед них 30 % популярної і сучасної літератури для дітей і підлітків); введення творів, цікавих для дітей і підлітків, доступних для їхніх вікових особливостей (більш складні твори за змістом і формою твори – «Фауст» Гете, поеми Гомера, романи XIX-XX століть та ін.) перенесено в 10-11 класи; подолання хибної тенденції перенесення вузівського курсу літератури в школу, абсолютизації хронологічного принципу, в результаті якого твори з кола дорослого читання потрапили у 8-9 класи і не викликали інтересу в учнів, а в 10-11 класах учні вже не поверталися ані до античності, ані до інших епох людства на етапі дорослішання; реалізація нової структури літературної освіти: курс літератури поділено на 3 етапи: 5-7 класи – прилучення до читання (проблемно-тематичний+жанровий принцип); 8-9 класи – системне читання (історико-літературний+жанрово-родовий принципи) – огляд літературних епох із вивченням окремих творів, що відповідають віковим особливостям учнів; 10-11 класи – творчо-критичне читання (історико-літературний+мультикультурний принципи) – поглиблення уявлень про епохи, напрями, течії, творчість письменників, тут представлені складніші за змістом і формою твори, до яких вже доростуть учні за віковими особливостями; осучаснення курсу світової літератури (на 30 %) за рахунок введення в кожному класі спеціального розділу «Сучасна література», в якому представлено популярні твори (на вибір учнів і вчителя) найкращих зарубіжних авторів (лауреатів визнаних міжнародних премій), яких читають діти та підлітки в інших країнах; програма активізує інтерес учнів до вивчення іноземних мов у процесі читання зарубіжних авторів; реалізація цілісного підходу до вивчення художніх творів: до програми введено порівняно невеликий обсяг цікавих для учнів художніх текстів, які школярі зможуть прочитати повністю, осмислити їх уважно і повільно; 4 лінії нового Державного стандарту (2011) відображені в структурі програми: емоційно-ціннісна лінія – у переліку текстів (значущих для учнів), змісті програми; культурологічна лінія – у структурі 8-9 класів + рубриці «Література і культура»; літературознавча лінія – у рубриці «Теорія літератури» (послідовно, з розширенням і ускладненням від класу до класу); компаративна лінія – у рубриці «Елементи компаративістики» (порівняння оригіналів і перекладів, творів літератури та інших видів мистецтва тощо). спеціальна рубрика «Україна і світ» акцентує духовні пріоритети України. У програмі представлено, як Україна знайшла відображення в літературі і як Україна опановувала світові здобутки (через переклади, взаємозв’язки літератур); програма дає настанову на знання української мови, українських перекладачів і письменників у світовому контексті, літературних музеїв України і світу тощо; збільшення варіативного компоненту: 80% (обов’язкові твори) : 20 % (твори за вибором учителя і учнів); збільшення варіативного компоненту сприятиме розвитку читацької активності учнів, творчості вчителів. відображення пріоритетів сучасного суспільства: патріотизм, мораль, толерантність, входження в мультикультурний світ, знання української та іноземних мов, вміння працювати з інформаційними джерелами, любов до рідної культури й повага до різних культур і традицій, рас і національностей.
Доктор філологічних наук, професор, Заслужений діяч науки і техніки України, лауреат Державної премії імені Івана Франка, педагог із 25-річним стажем, автор понад 350 наукових праць (серед них 20 монографій, підручників, посібників для учнів і вчителів загальноосвітніх навчальних закладів) О. М. Ніколенко