Про затвердження
Положення про електронні освітні ресурси
Відповідно до Законів України "Про
освіту", "Про дошкільну освіту", "Про загальну середню
освіту", "Про професійно-технічну освіту", "Про вищу
освіту", "Про позашкільну освіту" та на виконання підпункту 48.1
пункту 48 розділу IV Національного плану дій на 2012 рік щодо впровадження
Програми економічних реформ на 2010-2014 роки "Заможне суспільство,
конкурентоспроможна економіка, ефективна держава", затвердженого Указом
Президента України від 12 березня 2012 року № 187, Державної цільової програми
впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів
інформаційно-комунікаційних технологій "Сто відсотків" на період
до2015 року, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від13 квітня
2011 року № 494, з метою навчально-методичного, науково-методичного,
інформаційного забезпечення організації навчально-виховного процесу
НАКАЗУЮ:
1.
Затвердити
Положення про електронні освітні ресурси, що додається.
2.
Інституту
інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.) забезпечити подання цього
наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому
порядку.
3.
Цей
наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4.
Контроль
за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Жебровського Б.М.
Міністр Д.В. Табачник
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ МОНМС України
01.10.2012 № 1060
ПОЛОЖЕННЯ
про електронні освітні ресурси
І. Загальні положення
1.1. Це Положення визначає поняття електронних
освітніх ресурсів (далі - ЕОР), їх види, порядок розроблення та впровадження.
1.2. Це Положення розроблено відповідно до
Законів України "Про освіту", "Про дошкільну освіту",
"Про загальну середню освіту", "Про професійно-технічну
освіту", "Про вищу освіту", "Про позашкільну освіту",
"Про авторське право і суміжні права", національних стандартів
України ДСТУ 3017-95 "Видання. Основні види. Терміни та визначення",
ДСТУ 7157:2010 "Інформація та документація. Видання електронні. Основні
види та вихідні відомості", державних освітніх стандартів з урахуванням
вимог державних санітарних правил і норм та інших нормативно-правових актів, що
регламентують діяльність в сфері науково-методичного і матеріально-технічного
забезпечення системи освіти.
1.3. Під ЕОР розуміють навчальні, наукові,
інформаційні, довідкові матеріали та засоби, розроблені в електронній формі та
представлені на носіях будь-якого типу або розміщені у комп'ютерних мережах,
які відтворюються за допомогою електронних цифрових технічних засобів і
необхідні для ефективної організації навчально-виховного процесу, в частині, що
стосується його наповнення якісними навчально-методичними матеріалами.
1.4. ЕОР є складовою частиною
навчально-виховного процесу, має навчально-методичне призначення та
використовується для забезпечення навчальної діяльності вихованців, учнів,
студентів і вважається одним з головних елементів інформаційно-освітнього
середовища.
1.5. Метою створення ЕОР є модернізація
освіти, змістове наповнення освітнього простору, забезпечення рівного доступу
учасників навчально-виховного процесу до якісних навчальних та методичних
матеріалів незалежно від місця їх проживання та форми навчання, створених на
основі інформаційно-комунікаційних технологій.
ІІ. Основні види та функціональна класифікація
ЕОР
2.1. До основних видів ЕОР належать:
електронний
документ - документ, інформація в якому подана у формі електронних даних і для
використання якого потрібні технічні засоби;
електронне
видання - електронний документ, який пройшов редакційно-видавниче опрацювання,
має вихідні відомості й призначений для розповсюдження в незмінному вигляді;
електронний
аналог друкованого видання - електронне видання, що в основному відтворює
відповідне друковане видання, зберігаючи розташування на сторінці тексту,
ілюстрацій, посилань, приміток тощо;
електронні
дидактичні демонстраційні матеріали - електронні матеріали (презентації, схеми,
відео- й аудіозаписи тощо), призначені для супроводу навчально-виховного процесу;
інформаційна
система - організаційно впорядкована сукупність документів (масивів документів)
та інформаційних технологій, в тому числі з використанням технічних засобів, що
реалізують інформаційні процеси та призначені для зберігання, обробки, пошуку,
розповсюдження, передачі та надання інформації;
депозитарій
електронних ресурсів - інформаційна система, що забезпечує зосередження в
одному місці сучасних ЕОР з можливістю надання доступу до них через технічні
засоби, у тому числі в інформаційних мережах (як локальних, так і глобальних);
комп'ютерний
тест - стандартизовані завдання, представлені в електронній формі, призначені
для вхідного, проміжного і підсумкового контролю рівня навчальних досягнень, а
також самоконтролю та/або такі, що забезпечують вимірювання психофізіологічних
і особистісних характеристик випробовуваного, обробка результатів яких
здійснюється за допомогою відповідних програм;
електронний
словник - електронне довідкове видання упорядкованого переліку мовних одиниць
(слів, словосполучень, фраз, термінів, імен, знаків), доповнених відповідними
довідковими даними;
електронний
довідник - електронне довідкове видання прикладного характеру, в якому назви
статей розташовані за абеткою або в систематичному порядку;
електронна
бібліотека цифрових об'єктів - набір ЕОР різних форматів, в якому передбачено
можливості для їх автоматизованого створення, пошуку і використання;
електронний
навчальний посібник - навчальне електронне видання, використання якого доповнює
або частково замінює підручник;
електронний
підручник - електронне навчальне видання з систематизованим викладом дисципліни
(її розділу, частини), що відповідає навчальній програмі;
електронні
методичні матеріали - електронне навчальне або виробничо-практичне видання
роз’яснень з певної теми, розділу або питання навчальної дисципліни з викладом
методики виконання окремих завдань, певного виду робіт;
курс
дистанційного навчання - інформаційна система, яка є достатньою для навчання
окремим навчальним дисциплінам за допомогою опосередкованої взаємодії
віддалених один від одного учасників навчального процесу у спеціалізованому
середовищі, яке функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та
інформаційно-комунікаційних технологій;
електронний
лабораторний практикум - інформаційна система, що є інтерактивною
демонстраційною моделлю природних і штучних об'єктів, процесів та їх
властивостей із застосуванням засобів комп'ютерної візуалізації.
2.2. За функціональною ознакою, що визначає
значення і місце ЕОР в навчальному процесі, їх можна класифікувати як:
навчально-методичні ЕОР (навчальні плани,
робочі програми навчальних дисциплін, розроблені відповідно до навчальних
планів);
методичні ЕОР (методичні вказівки, методичні
посібники, методичні рекомендації для вивчення окремого курсу та керівництва з
виконання проектних робіт, тематичні плани);
навчальні ЕОР (електронні підручники та
навчальні посібники);
допоміжні ЕОР (збірники документів і
матеріалів, довідники, покажчики наукової та навчальної літератури, наукові
публікації педагогів, матеріали конференцій, електронні довідники, словники,
енциклопедії);
контролюючі ЕОР (тестуючі програми, банки
контрольних питань і завдань з навчальних дисциплін та інші ЕОР, що
забезпечують контроль якості знань).
IІІ. Загальні вимоги до ЕОР та інструментальні
засоби для розроблення ЕОР
3.1. ЕОР повинні відповідати таким вимогам:
відповідність програмі з навчального предмета,
для вивчення якого розроблено ЕОР;
наявність відповідних методичних рекомендацій
щодо використання ЕОР у професійній діяльності вчителя/викладача;
дотримання чинних санітарних норм та
ергономічних, програмно-технічних вимог до ЕОР;
дотримання законодавства України щодо захисту
авторських прав.
ЕОР не потребують обов’язкового дублювання у
паперовому варіанті.
3.2. При розробленні ЕОР можуть бути
використані довільні інструментальні програмно-технічні та апаратні засоби за
умов дотримання вимог щодо створення і використання об’єктів авторського права
і суміжних прав, які регулюються Законом України "Про авторське право і
суміжні права" та іншими законодавчими актами України.
ІV. Експертиза та поширення ЕОР
4.1. Використання ЕОР у навчально-виховному
процесі допускається після проведення науково-методичної експертизи та
отримання відповідного документа згідно із Порядком надання навчальній
літературі, засобам навчання і навчальному обладнанню грифів та свідоцтв
Міністерства освіти і науки України, затвердженим наказом Міністерства освіти і
науки України від 17 червня 2008 року № 537, зареєстрованим у Міністерстві
юстиції України 10 липня 2008 року за № 628/15319.
4.2. Зберігання, поширення, забезпечення
доступу до ЕОР та їх описів здійснюється за допомогою їх тиражування на
фізичних носіях інформації, а також шляхом їх розміщення в електронних
депозитаріях, які надають вільний (у технічному та правовому відношенні) доступ
до ЕОР усім учасникам навчально-виховного процесу, а також на інших локальних і
мережевих інформаційних ресурсах.
Директор департаменту загальної середньої
та дошкільної освіти О.В. Єресько
Джерело:
Законодавство України
|