Ви будете здивовані, дізнавшись, який все ж таки фахівець повинен працювати у шкільному бібліотечному медіацентріУ даний час роботу щодо створення шкільного медіацентру та його належного функціонування здійснюють наявні у школі фахівці. Це педагоги на чолі з учителем інформатики, бібліотекар, координатори різноманітних проектів, творчі групи з учителів і учнів, керовані адміністрацією навчального закладу.
Прикро, але організована така діяльність часто-густо безсистемно, а подекуди чисто епізодично як данина моді. А в основі їх діяльності має покладатися загальна комунікаційна природа організаційних форм і медіазасобів, з якими вони працюють. Нерозуміння цієї спільності вже привело до того, що більша части такої роботи практично не пов’язана між собою у свідомості педагогічної громадськості, що вельми утруднює на сьогоднішній день подальше просування в цьому напрямі як у теорії, так і на практиці.
Розвиток науково-педагогічної думки та спонтанної емпіричної практики на місцях, виникнення нових форм мікро- й макросоціальної комунікації (Інтернету, наприклад) приводить до висновку про необхідність інтегрального підходу до створення єдиного інформаційного освітнього простору школи, а відповідно, і до підтримки його обізнаним персоналом, який тісно взаємодіє між собою та доповнює один одного.
З цієї точки зору і слід розглядати персонал шкільного бібліотечного медіацентру як центру інформаційної інфраструктури школи.
Бібліотекар
У всьому світі та й у нашій країні бібліотеки стають все більш складними системами, що вимагають від своїх працівників найрізноманітніших знань. У зарубіжних країнах на роботу у шкільні бібліотеки приймають людей з університетською освітою й обов’язковою другою ‑ бібліотечно-інформаційною.
Сучасний бібліотекар – це і професіонал у інформаційно-бібліотечній справі, і педагог, і психолог, оскільки працює з дітьми, і менеджер. Тому величезне значення має не тільки професійна підготовка бібліотекарів у ВНЗ, наявність, як мінімум, двох галузей освіти – бібліотечної та педагогічної, але й система перепідготовки кадрів і підвищення їх кваліфікації. Адже шкільному бібліотекарю-співробітнику медіацентру разом із традиційними обов’язками доводиться виконувати ті, які пов’язані з використанням комп’ютерних і інформаційних технологій.
Специфіка співробітника шкільного бібліотечного медіацентру припускає не тільки виконання достатньої кількості механічної роботи: обробки нових надходжень, складання актів надходження та списання книг, заповнення каталогів і картотек, щоденника читача, написання планів, звітів тощо, але й організацію широкої виховної роботи, індивідуальне обслуговування читачів різного віку: від шестирічних учнів до досвідчених учителів.
Упровадження засобів нових інформаційних технологій у шкільний медіацентр здатне як істотно поліпшити рутинну роботу співробітників, так і внести позитивні корективи в самий освітньо-виховний процес. Співробітник бібліотечного медіацентру за допомогою комп’ютера з периферією (принтер, модем і ін.) веде облік бібліотечної фундації, відвідування, видачі книг, обробку статистичних даних; складає, змінює та тиражує основні документи (довідки, плани, звіти, бібліографічні списки тощо); використовує у своїй роботі інформацію, підготовлену в бібліотечних центрах, яку можна отримати за допомогою телекомунікаційного зв’язку. При заповненні електронного каталогу бібліотекар вже може орієнтуватись на існуючі розробки в цій сфері. Так, Міносвіти та науки Росії вже давно створило Головний інформаційний центр навчального книговидання, який займається наповненням Інтернет-каталогу всією навчальної та методичної літературі.
Співробітник медіацентру організовує самоосвітню діяльність усіх груп споживачів, він допомагає:
учням самостійно працювати в її умовах не тільки з книгою, але й з технічними та інформаційними медіазасобами (з комп’ютерними програмними засобами щодо корекції та узагальнення знань, фоно- і магнітними записами, CD-ROM-енциклопедіями та словниками, Інтернет-ресурсами тощо);
учителям підготуватись до уроків із використанням будь-яких засобів інформації, готувати разові заходи (тематичні вечори, усні журнали, аудіо- та відеоконференції, презентації тощо), удосконалювати свою професійну майстерність, забезпечуючи їх методичними матеріалами за допомогою цифрових баз даних;
і тим, і іншим створювати нові засоби творчої діяльності на основі тих, що є у фундації ‑ відеоматеріали, фоно- та магнітні записи, медіапрезентації, слайд-шоу, веб-сторінки, веб-квести тощо.
Діяльність бібліотекаря медіацентру щодо попереднього планування разом з учителем повсякденної освітньої діяльності, не дивлячись на незвичність у більшості шкіл, дозволяє:
підкріпити інформаційними джерелами кожну тему та кожний розділ різноманітних навчальних предметів, що вивчаються в даній школі;
розробляти та ефективно реалізувати освітні проекти;
розробляти та проводити різноманітні за типами й формами уроки, що вимагають індивідуальної чи групової роботи з книгами, відео, аудіозаписами, мультимедійними енциклопедіями та довідниками, Інтернет-ресурсами тощо, відповідно до певної теми навчальної програми та графіка, що складається вчителем спільно з працівниками медіатеки;
підключати до читацької аудиторії батьків і представників місцевих співтовариств, і багато чого іншого.
Проектна робота, що активно застосовується в наших школах останніми роками, стає ефективною за умови спільної роботи вчителя та бібліотекаря, як на стадії вироблення сумісного плану дій, так і на стадії проходження всіх його етапів ‑ пошукової, дослідницької, творчої діяльності школярів:
учитель визначає освітню мету, яку він припускає вирішити, ставлячи учню дослідницьку задачу;
бібліотекар і вчитель продумують стратегію пошуку учнем необхідних інформаційних матеріалів, при цьому бібліотекар виявляє рівень володіння майже всіма навичками пошуку інформації, на основі аналізу ухвалюється сумісне рішення про те, яка мета у плані інформаційного пошуку можна відтворити додатково;
бібліотекар визначає предмет інформаційного пошуку, робить огляд інформаційних медіазасобів, доступних у центрі, видає для опрацювання учням основну та додаткову літературу, медіаресурси для перегляду або опрацювання;
учитель оцінює значущість самостійної аналітичної діяльності учнів щодо збору фактів і матеріалів проєкту;
бібліотекар і вчитель роблять висновки за наслідками просування учнів у засвоєння змісту предмету та роботи з інформацією, погоджують педагогічні методи та необхідні засоби інформації, щоб учень міг реалізувати вироблені уміння та навички її пошуку;
учитель консультує учнів для корегування первинного напряму діяльності;
бібліотекар допомагає провести пошук за уточненим напрямом, визначає те коло необхідних засобів інформації, що може підтримати глибину змісту самостійних досліджень учнів, підвищення рівня їх просування та розвитку в питаннях пошуку й обробки інформації при виконанні самостійної роботи;
бібліотекар і вчитель оцінюють результати захисту проекту, відзначають у плані подальшої роботи, що конкретним учням необхідно робити далі.
Таким чином, у шкільному бібліотечному медіацентрі бібліотекар виконує, принаймні три основні функції: когнітивну, комунікативну та креативну, що й визначає коло його діяльності.
У бібліотечному медіацентрі він:
структурує / систематизує, формує спільно з вчителями фундацію бібліотеки мультимедійних і Інтернет-ресурсів;
контролює стан ресурсів, зміст фундації, дотримання правових норм, регламент тощо;
здійснює роботу зі створення та підтримки електронного каталогу для бази даних (БД) школи;
проводить пошук необхідної для навчального процесу інформації, розміщеної в Інтернеті, і використовує її для поповнення фундації бібліотеки, розміщуючи посилання на ресурси в БД Інтернету школи;
курирує, маршрутизує самоосвіту, спрямовує початківців-користувачів бібліотечного медіацентру, у тому числі, проводить спеціальним чином організовану роботу щодо залучення користувачів до друкарських джерел;
консультує вчителів, які навчаються та батьків із використовування ресурсів Інтернету / Інтернету у школи в підготовці та проведенні уроків і позаурочної діяльності, виховній роботі, проведенню проектної роботи тощо;
організовує позаурочні форми роботи з медіаресурсами центру для учнів по оволодінню ними інформаційної та медійної культури;
публікує інформацію про обмінну фундацію книг або інформаційні ресурси на нетрадиційних носіях у Інтернеті школи.
Технічний фахівець
Абсолютно очевидно, що з приходом у школи комп’ютерного устаткування з широкою периферією та підключенням до Інтернету, в умовах її прагнення створити єдиний інформаційний освітній простір, необхідні спеціально виділені штатні одиниці для його підтримки та розвитку. У шкільному бібліотечному медіацентрі, що представляється центром інформаційної інфраструктури школи, ядром інформаційної медіасистеми сучасної школи, має працювати технічний співробітник чи навіть декілька працівників, якщо інформаційний центр потужний і розгалужений, та / чи системний адміністратор. Працює він разом із бібліотекарем і іншими працівниками центру, опікуючись складною шкільною медіасистемою.
Технічний фахівець – співробітник шкільного бібліотечного медіацентру виконує такі види робіт:
підтримує роботу локальної сіті школи та Інтернет-серверу (здійснює контроль за оптимальним використовуванням локальної сіті, забезпечує зберігання дистрибутиву мережі ресурсів Інтернет; забезпечує контроль за надійністю роботи мережних ресурсів і Інтернету, їх антивірусний захист і своєчасне відновлення, забезпечує розподіл прав доступу, забезпечує установку й настройку нових мережних ресурсів (сервісів), веде доступний для контролю облік мережних ресурсів і настройок, своєчасно інформує адміністрацію школи про всі випадки неправильного використовування програмного забезпечення та Інтернет-ресурсів, їх поломки, утрати тощо);
консультує співробітників школи з питань використовування комп’ютерів;
веде доступний для контролю облік приходу, списання, регламентних і ремонтних робіт обчислювальної техніки;
здійснює технічний супровід бази даних школи;
забезпечує надійність зберігання інформації, її своєчасне резервне копіювання та відновлення в разі збоїв;
організовує навчання вчителів і адміністрації з використовування шкільної бази даних;
забезпечує доступ до інформаційної бази даних зі всіх робочих місць тощо.
Медіаспеціаліст-організатор позаурочної діяльності
У школах вже багато років розвиваються такі форми мікросоціальної комунікаційної діяльності як створення шкільної газети, радіо-, відео- або телевізійної програм. Останніми роками до цієї роботи додалася створення школярами веб-сторінок, як результат діяльності в різного роду проектах. Ці форми в тій чи іншій мірі залучають до медіакультури, формують комунікативні уміння та навички, відкривають можливості для творчого самовираження.
Створення школярами своїх власних засобів комунікації відіграє абсолютно особливу роль, оскільки дозволяє зрозуміти, як вони сприймають дійсність, що вони бачать, які позиції займають по відношенню до різних подій навкруги себе. Крім того, доступ учнів до засобів комунікації, у тому числі й державних, є реалізацією найважливіших прав дитини в дусі Конвенції ООН. Така позаурочна робота має проводитись у школі у відповідних підрозділах, що входять до складу бібліотечного медіацентру, який має у своєму розпорядженні відповідне устаткування та умови, і в ньому працюють медіаспеціалісти-організатори позаурочної діяльності – співробітники бібліотечного медіацентру школи.
Координатор мережної діяльності
Уже не перший рік поспіль у навчальних закладах стали розвиватись мережні освітні проекти. Чимало шкіл уже об’єднались навколо цього напряму та ставлять питання про фахівця, який координував би цю роботу вчителів і учнів у школі. В Інтернеті обговорюється нагальна потреба введенню нової штатної посади ‑ координатора мережної роботи. Деякі працівники адміністрації шкіл, управління освіти, розуміючи важливість активної проектної діяльності школярів у Інтернеті вже вводять таку ставку у школах. Але у своїй більшості у школах координатори – це вчителі інформатики, які й так вже завантажені основною своєю діяльністю – викладання уроків інформатики.
Так хто ж у школі повинен займатись упровадженням педагогічних і інформаційних технологій ‑ учитель інформатики або спеціально навчений фахівець? Це питання вже не перший рік хвилює педагогічну громадськість. Учитель інформатики – це не технічний фахівець і не адміністратор, це, перш за все, учитель-професіонал, який має свою навчальну програму та працює з учнями в тому ж режимі, що й будь-який інший учитель-предметник.
Стовідсотково домінує думка – це повинна бути окрема людина: учитель інформатики за фахом чи будь-якого іншого предмету, який володіє комп’ютерними та інформаційними технологіями. А вчитель інформатики зі своїм тижневим навантаження а подекуди, що реально трапляється частіше, узагалі подвійним навантаженням фізично не спроможний нормально вести цю роботу! Він може вести деяку кількість годин інформатики. Природно, дуже бажано, щоб у цієї людини, окрім достатньої підготовки в галузі інформаційних технологій (чи кожний вчитель інформатики її має?), були і спеціальні знання щодо використання цих технологій у навчально-виховному процесі. Питання в тому, чи існують такі фахівці у природі?!
Керівник шкільного бібліотечного медіацентру
Учителі, говорячи про штатні одиниці шкільної інформаційної служби, згадують і про її керівника – людину, яка впроваджує нові інформаційні технології у школу. Ось декілька думок із цього приводу: упровадженням нових інформаційних технологій у школі, звичайно, має займатись людина у статусі заступника директора; до її обов’язків повинен входити обов’язок керівника, розробника та співрозробника проектів розвитку школи; ця людина, перш за все, повинна взяти на себе відповідальність за процеси впровадження телекомунікаційної проектної роботи й елементів дистанційної освіти, дистанційних олімпіад у освітній процес школи. Цікавою представляється пропозиція проводити комерційну діяльність у школі для підтримки її матеріальної бази.
Таким чином, у шкільному бібліотечному медіацентрі мають працюють різні професіонали: бібліотекар або бібліотекарі, якщо медіцентр потужний; технічний фахівець або декілька фахівців із той самої причини; медіаспеціалист – організатор позакласної діяльності школярів; координатор мережної діяльності вчителів і школярів; керівник чи менеджер інформаційного простору школи.
Автор: О. Ястребцева, edu.of.ru
За матеріалам: Освіта.ua